Mariaexpressen -
Hjem Add Om oss

Bare en liten videosnutt av turen til Oslo. Hper dere liker den.

• 16

Nr man elsker konserter og musikaler men bor i Bergen, s blir det fort noen turer rundt i landet, for f med seg det man nsker. De fleste gangene vi reiser sammen er det enten for f med oss Maria Haukaas Mittet-konsert eller en musikal med Hans Marius Hoff Mittet. Det er alltid verdt bde turen og pengene! For f med oss mest mulig blir det en del budsjettvarianter. Hei nattog, ankomst fr cafeer/butikker pner og trtt i trynet hele dagen. Innimellom har vi tatt litt dumme valg, men det har alltid ordnet seg - snn som det pleier gjre for snille jenter. Noen av disse situasjonene tenkte vi dele i dag.

- Den gangen vi var s budsjettbevisste at vi droppet svn
    Da vi dro til Halden p Allsang P Grensen i 2010 valgte vi de billigste tog-alternativene. Vi tok derfor nattoget fra Bergen, ankom kl. 09 og skulle ta tog hjem igjen kl. 04, istedenfor overnatte i Halden (ganske idiotisk med tanke p at vi kunne teltet for ca en hundrelapp p campingplassen).Hva vi hadde tenkt bruke tiden frem til kl. 04 p husker vi ikke, men vi endte i hvert fall opp p et utested som lot oss f vente til toget skulle g. Da vi kom hjem var det med et heftig underskudd p svn etter nrmere 1 1/2 dgn uten svn.

- Den gangen vi ikke gjorde research p omrdet vi skulle bo i
    Da vi skulle se Hair i Oslo skulle vi til og med sove p hotell, og det ble et ganske rimelig et. Da vi skulle sjekke inn fikk vi et hint om at det kanskje ikke var byens beste strk da det hang en lapp p dren "prostituerte ingen adgang". Vi vet at Skippergata ikke er et sted henge, men trodde av en eller annen grunn at nabogaten var bedre. Vi fikk ogs hre det etter musikalen at det ikke var et bra sted vi hadde funnet. Men vi holdt oss sammen og gikk fort, s det gikk heldigvis bra.

- Den gangen vi ikke dobbeltsjekket billettene
    Dette er nesten det verste vi har gjort. Vi var i Oslo for se Skjnnheten og Udyret, og hadde gledet oss masse bde til se Hans Marius p scenen og f se sceneversjonen av Disney-favoritten. Vi hadde hatt en kjempekoselig dag i Oslo og stod p hotellrommet (denne gangen et ordentlig hotell) og gjorde oss klare. S fant vi fram billettene og fant ut at forestillingen begynte en time tidligere enn vi trodde. Sprintet gjennom Oslo med hye hler og mtte snike oss inn midt i pningsnummeret. Det er faktisk ikke greit, og om noen ved siden av oss hadde vrt sene inn p teateret hadde vi nok sendt noen stygge blikk.Tr ikke tenke p hvor sure vi hadde blitt om vi hadde gtt glipp av mer av forestillingen!

- Den gangen vi undervurderte strrelsen p Kristiansand
    Vi var sultefret p Maria-konserter, hun skulle p en sommerturn med to stopp i Kristiansand bde i sentrum og p et feriesenter. Feriesenteret s vi l 1-2km (I LUFTLINJE) fra sentrum, s da var det bare hive seg p en 12 timer lang togtur til Kristiansand. Etter konserten i sentrum skjnte vi at vi mtte ta buss til feriesenteret, og etter ha spurt noen visste vi at vi skulle g av ved en bensinstasjon. Satt p bussen, s en bensinstasjon, gikk av og skjnte at vi var midt i ingenmannsland. Spurte folk og fikk vite at det var alt for langt g, ble guidet til et strre busstopp og med god hjelp fra medpassasjerer kom vi rett. At det faktisk gikk buss tilbake var bare flaks for det sjekket vi heller ikke fr vi faktisk skulle tilbake  til Kristiansand.

- De gangene vi har glemt spise ordentlig
    Her har vi syndet mange ganger. En gang spiste vi marshmallows og cola til kvelds fr vi skulle sove p nattoget og endte med tidenes sukkerkick og fikk i hvert fall ikke sove. Ellers er det en gjenganger leve en hel dag p en bollepose p deling. N er vi blitt bedre p spising, men det er lett glemme nr man er giret og hy p livet - snn som vi ofte blir nr det er snakk om konsert og musikal. Men til alle som skal p konsert, vr s snill  husk ordentlig mat!

Alt ordner seg som sagt for snille jenter, og vi har s og si alltid flaksen med oss p tur (bank i bordet). Selv om vi fr litt underskudd p svn (og til tider mat) og av og til stresser litt, s er noe av det gyeste vi gjr reise snn som dette for oppleve bde god musikk og dyktige folk p scenen.​

#Reise #Fail #NSB #venner

• 18
    LdnzIXOoGks
    Vi filmet litt mens vi var p Allsang P Grensen ogs, resultatet ble jo denne lille filmsnutten. Hper dere liker filmen. Frste gangen det er redigert en s "lang" film faktisk, s ble ganske fornyd med resultatet.

Skal vi ha flere videoblogger?

-MariaExpressen

#Halden #AllsangPGrensen #MnsZelmerlw #NSB

• 10

Som to fnisete fjortisjenter (les 28 og snart 30 r) gikk vi avsted til campingen igjen for "pudre" nesen. I og med at teltet vrt var strategisk plassert fikk vi ogs med oss mye av lyden til generalprven, noe vi satt veldig stor pris p. Da festningsomrdet igjen var klart for publikummere tok vi oss turen dit igjen og fikk skaffet oss litt annen mat enn knekkebrd og smreost (Anne-Birthe lager noen sinnsykt gode knekkebrd, s er det sagt!), for p festningen solgte de faktisk hamburgere. Med litt mat i kroppen fant vi plassene vre og en lokal trubadur gikk rundt og sang for f opp stemningen. Vi kan fast ansl at vi er et sted mellom 5 og 90 r nr det kommer til musikk-kunnskap i og med at vi kunne synge med p "De nre ting" da han startet med den. Jepp, vi har begge jobbet p sykehjem og har klisterhjerne nr det kommer til huske musikk, enten vi vil eller ikke.

Litt oppvarming av publikum og litt tekniske beskjeder mtte til etter alle hadde satt seg. Er utrolig mye som foregr rundt en sending av Allsang P Grensen, utrolig mye som skjer som dere ikke fr med dere og det er ganske trist. Tommy Steine var programleder denne dagen, noe vi jublet over fordi han er og blir Allsangens ansikt og synes fortsatt han kunne vrt programleder hele tiden.

*P oppvarmingen*
    - Er det noen fra Nord-Norge her? *jubel*, Trndelag? *jubel*, Bergen?
    Vi: HYYYL *Katrine og Tommy snur seg*
    Tommy: Merkelig at vi ikke har hrt noe fra dere fr n egentlig

Uansett, vi fikk med oss alle de fantastiske kommentarene hans innimellom som ikke kommer p TV, samt Katrine og Tommy synge "Sommartider" og ikke minst da de faktisk dro opp Mns Zelmerlw en ekstra gang for synge med p "I Natt E Du Min" er faktisk noe som burde vrt vist resten av det norske folk ogs. For ikke snakke om hvor mange ganger Idol-Marius mtte synge sangen sin for at det skulle duge til opptak, hvor mange ganger Venke Knutson og Christian Ingebrigsen mtte synge "When The Stars Go Blue" fr han faktisk husket teksten. At de Elvis guttene mtte synge en gang til fordi vi fikk beskjed om juble mer, men det ble ekstra opptak av bare jubel fordi man mtte jo ha jubel. Ogs vet vi at det er ikke alle som synger helt live p Allsang (trenger ikke nevne navn her, men personen danset mye) og at bandet da er utrolig flinke til late som de spiller. Faktisk veldig kjekt f med seg alt som skjer bak hele sendingen, spesielt nr man ser sendingen i ettertid og bare: joda, tok bare snn 5 opptak for f det perfekt ja. Mns og Lars Erik (Plumbo) var bde raskest p lydprver og de som kun trengte ett opptak til sendingen. Akkurat det er jo litt dumt for Mns kunne gjerne sttt p scenen hele kvelden for vr del.

Vi hadde en liten mistanke om at vi kom til havne p TV da en smilende Katrine Moholt med kamera-crew dukket opp foran oss midt i Heroes og vi begge fikk mikrofonen litt nrmere fjeset enn det vi egentlig var komfortabel med. Ser i ettertid at vi s veldig alvorlige ut, egentlig satt vi jo og sang og smilte hele tiden *mikrofonskrekk*.

Etter showet var ferdig tok noen av artistene en selfie-runde langs gjerdet. Da fikk vi snakket litt med Mns igjen, i tillegg til hver vr klem og nye bilder. Han signerte ogs cd'en vi hadde med (Perfectly Damaged som han ga ut ifjor, anbefales) og bildene vre med han fra Allsang i 2010 som han lurte p om var tatt i 2009 (han hadde sagt i intervju at det var da han sist var p Allsang). S takket vi pent og lot Mns f fortsette p runden.

Venke Knutson er s koselig, s vi mtte ha bilde med henne ogs, og skryte av den nye sangen hennes Next Time. Sommersang!

S fant vi Tommy Steine, virkelig glad for at vi fikk oppleve han som programleder, han er dyktig! Og morsom!

Vero: Vi ble skikkelig glad nr vi s at du skulle komme i dag!
    Tommy: Ja for det hadde ikke noe med Mns gjre at dere kom
    AB: jammen s du ikke plakaten vr?
    Tommy: den Mns-Tommy?

For en nydelig dag alts! Etterp bar det til teltet for nok en oppfreshing s bar det til Halden sentrum for Allsang-nachspiel (som dessverre nesten var ferdig da vi kom) og masse dansing p Kongens! Den natten sov vi flerfoldig ganger bedre enn det vi trodde var mulig i telt!

Folkens, dra p Allsang! Det er s gy!

- MariaExpressen

#MnsZelmerlow #AllsangPGrensen #TV2

• 6

Allerede en uke siden vi var s heldige f dra p Allsang. Begge gangene vi har vrt der har vi hatt det fantastisk kjekt, s det anbefales virkelig om en artist eller et band du liker skal dit! For vr del var det Mns Zelmerlw vi ville ha med oss. For de fleste er han nok mest kjent fra Eurovision Song Contest som han vant med Heroes i 2015, i tillegg til at han ledet sendingene i r, men vi har vrt fans siden han sang duett med Maria Haukaas Mittet i 2010.

Vi ankom Halden onsdags morgen etter ikke alt for mye svn p nattoget, og med hver vr ganske fulle sekk startet vi vandringen opp til festningen. P campingen fant vi en fin teltplass med utsikt mot baksiden av scenen, og i lpet av de ca fem minuttene det tok oss sette opp det supre teltet vi var s heldige f lne av broren til Veronica s startet lydprvene. Her var vi lettere paniske en liten stund fordi vi var ganske s casual i joggebukse og tights (komfort over ALT nr man skal sove p tog) men ville ha med oss lydprvene til Mns og helst mte han ogs. Men s kicket trekkspillet inn og vi skjnte at det var Plumbo som var p scenen. Derfor ble det heldigvis tid til bde stelle seg og skifte antrekk s vi s en smule mer presentable ut.

Resten av dagen ble stort sett tilbragt p festningen, der vi fikk med oss de fleste lydprvene, selvflgelig var Mns den absolutt siste som skulle ha lydprver s tlmodigheten ble satt litt p prve. Vi stilte oss s langt fremme som vi kom, da deler av festningen er stengt av, og viftet med plakaten vr og sang med. Fikk bde tommel opp, smil og vink fra Mns mellom syngingen, s vi stod der med to giga-glis.

Mens de stengte festningen for publikum ble Mns ferdig med lydprvene og etter et intervju kom han bort for bilder og en kjapp prat med oss og et par andre fans. Mns er kjekk nok p TV og p bilder, men i virkeligheten er han enda kjekkere og det er vanskelig ikke bli satt ut. Vi snakket p bde inn- og utpust p bergensk og er egentlig veldig imponert over at han forstod oss! Fikk hvert vrt bilde med han, pluss bilde av Mns med plakaten vr (mesterverket, haha)

*Gir plakaten til Mns for ta bilde*
    Mns: Ni har verklegen ftt med allt!
    (Strekgubben fra Heroes og flammer og regndrper for Fire in the Rain)

Skjelven i knrne, litt fnisete og hy p livet lot vi Mns g til generalprve mens vi gikk for freshe oss opp fr opptak. Skriver mer om resten senere, men avslutter dette innlegget n s det ikke blir for langt.

-MariaExpressen

#MnsZelmerlow #AllsangPGrensen #TV2

• 12

Da var vi tilbake i Bergen etter 20 timer p tog, et par dager i Halden, 4 timer i Sverige og 2 timer i Oslo. Tok oss en tur til Allsang p Grensen vi! Og s en liten tur over grensen for handle godis.

Det er ingen hemmelighet at med de rette artistene s er Allsang p Grensen blant vre favorittprogram, men med ti timer togreise per vei s er det ikke alltid s lett komme seg avgrde. Tirsdags kveld hev vi oss med nattoget og ankom Halden onsdags morgen der vi slo opp teltet p campingen like ved festningen, omtrent med utsikt til scenen. En natt i telt fr det ble nattoget hjem igjen. Er det noe vi er r p s er det nattog, har heller aldri sovet s godt p toget som p vei hjem etter hektiske dager med allsang, uteliv i Halden, heisatur til Sverige og litt underskudd p svn etter to netter med nattog og s telt.

En gang fr har vi vrt p Allsang, det var i 2010 da Maria Haukaas Mittet sang duett med Mns Zelmerlw og endelig i r skulle vrt store crush Mns tilbake. Maria har vrt med flere ganger og vi skulle mer enn gjerne ftt med oss henne alle gangene, savnet henne der i r. Skrev et throwback-innlegg om Allsang for et par r siden, det leser du HER. P vr gamle blogg skrev vi intet mindre enn tte innlegg etter allsangen, haha, blir ikke s mye denne gangen.

Skriver mer om turen og allsang senere, vi har ogs filmet litt s kanskje det kommer videoblogg?!

Some things never change... MariaExpressen gjenskaper Allsang-bilder etter 6 r;

Endelig fikk vi oss selfie-stick og ting ble litt lettere.

Vi kom ogs p TV begge gangene vi har vrt p Allsang. I 2010 med en syngende Mns i fanget og i r med mikrofon mens vi synger med p Heroes, i tillegg til sm glimt her og der.

Fikk du (som oss) ikke sett Allsang p torsdag, s kommer reprisen i kveld (lrdag) p TV2 kl. 19.00

#AllsangPGrensen #TV2 #MnsZelmerlw #MEOnTour

• 3

I morgen tar vi nattoget til Oslo, s reisefeberen begynner snike seg innp oss n. Grunnen til at vi skal til Oslo er for se Skjnnheten og Udyret p Christiania Teater. Dette er frste gang en Disney-musikal settes opp i Norge, i tillegg til at det er Disney-favoritten Skjnnheten og Udyret. Og ikke nok med det, s er det Hans Marius Hoff Mittet som har rollen som Udyret. Han er, etter vr mening, den beste musikalartisten i Norge. S med en gang dette ble annonsert var vi begge to klar p at vi mtte komme oss til Oslo for se denne musikalen! Anmeldelsene av musikalen har vrt bra, og de bildene vi har sett p hjemmesiden og instagrammen til Christiania Teater har sett intet mindre enn magiske ut. Alle kostymer og ikke minst masken til Udyret ser fantastiske ut.hhhh som vi gleder oss! Kommer selvflgelig til skrive om musikalen etter vi har vrt p den.

Flg oss gjerne p Instagram, vi kommer til oppdatere flittig i lpet av helgen @mariaexpressen

Vi har tenkt oss en tur innom Cecilie Melli-butikken og Perlehuset lrdags formiddag, og s ta en tur ut p byen i Oslo etter musikalen. Sndagen satser vi p fint vr og en tur rundt Sognsvann.
    Lykken er virkelig ha en bestevenninne som deler interessen for musikal, bling-redobber, DIY smykker og turging -for nevne noe- da fr begge to s mye ut av en kort helgetur!

Noen som har noen tips om hva vi br f med oss i Oslo?

#Oslo #SkjnnhetenOgUdyret #ChristianiaTeater #HansMariusHoffMittet

• 2

GLAMPING, som er blitt MariaExpressen-tradisjon. I r igjen tok vi med oss godt humr, telt, badety og grillmat (i r glemte vi grillen, s det ble bl istedenfor) til Ervikane i Os. En herlig kveld med venninneprat, musikk og i fantastiske omgivelser. Anne-Birthe var litt uheldig og kuttet seg p en grillrist og fikk en rimelig stor flenge. Heldigvis var vi heldige ha "naboer" i den andre viken som hadde plaster *note to self: HUSKE Frstehjelpsskrin*.
    Tirsdag vknet vi til regndrper p teltet, men gjr ingenting med humret og satte ikke mye demper p teltturen.

Ser det ikke koselig ut?

#ferie #sommerferie #glamping

• 1

Synes ikke vi har forandret oss s mye, men dette bildet er 3 r gammelt. Det er tatt av en lokalavis mens vi ventet p slippe inn til Allsang p Grensen der vi skulle se Maria Haukaas Mittet og Mns Zelmerlw. Siden de skulle synge "Precious to Me" og vi forkorter MariaExpressen til ME, s mtte vi selflgelig ha en plakat med "Precious to ME" p.

Noen som husker "Precious to Me"-duetten deres?

#MariaHaukaasMittet #MariaHaukaasStoreng #Mns Zelmerlw